6.4.3 Algemene beoordelingscriteria voor reclame

  • Reclame qua plaats, schaal, maat, vorm en kleur afstemmen op de architectuur van het gebouw en/ of de bestaande omgeving. Hierbij dient de reclame ondergeschikt te zijn aan de architectonische kwaliteit van het betreffende pand. Uitgangspunten zijn:
    o Bij nieuwbouw reclame integreren in het ontwerp;
    o Bij bestaande bouw is de reclame een verrijking van de gevel, of tenminste een aanvaardbare toevoeging;
    o Reclame dient beperkt te worden tot het hoogst noodzakelijke.
  • Uiterste terughoudendheid dient te worden betracht bij reclame aan of bij woningen in een woonwijk, bij monumentale en karakteristieke panden en/of beschermde dorpsgezichten en in het buitengebied;
  • Reclames op onbebouwde percelen en mobiele reclamevoeringen (voor zover deze zijn aan te merken als bouwwerk) zijn niet toegestaan;
  • De verkeerssituatie ter plaatse mag niet nadelig beïnvloed worden;
  • Reclames dienen een directe relatie te hebben met de onderneming op het betreffende perceel;
  • Beplakking of bestikkering van gevelopeningen met reclame is slechts toelaatbaar indien hier in het ontwerp rekening mee gehouden is;
  • Beperk de hoeveelheid tekst per reclame.

afdrukken