6.4.3 Algemene beoordelingscriteria voor reclame
- Reclame qua plaats, schaal, maat, vorm en kleur afstemmen op de architectuur van het gebouw en/ of de bestaande omgeving. Hierbij dient de reclame ondergeschikt te zijn aan de architectonische kwaliteit van het betreffende pand. Uitgangspunten zijn:
o Bij nieuwbouw reclame integreren in het ontwerp;
o Bij bestaande bouw is de reclame een verrijking van de gevel, of tenminste een aanvaardbare toevoeging;
o Reclame dient beperkt te worden tot het hoogst noodzakelijke. - Uiterste terughoudendheid dient te worden betracht bij reclame aan of bij woningen in een woonwijk, bij monumentale en karakteristieke panden en/of beschermde dorpsgezichten en in het buitengebied;
- Reclames op onbebouwde percelen en mobiele reclamevoeringen (voor zover deze zijn aan te merken als bouwwerk) zijn niet toegestaan;
- De verkeerssituatie ter plaatse mag niet nadelig beïnvloed worden;
- Reclames dienen een directe relatie te hebben met de onderneming op het betreffende perceel;
- Beplakking of bestikkering van gevelopeningen met reclame is slechts toelaatbaar indien hier in het ontwerp rekening mee gehouden is;
- Beperk de hoeveelheid tekst per reclame.