6.4.1 Definitie reclame
Algemeen
Reclames kunnen een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de bebouwde omgeving. Het beoogde doel van deze reclamerichtlijnen en het hieraan toetsen van de plannen door de dorpsbouwmeester of welstands- en monumentencommissie is, tot een openbare ruimte te komen waarin de reclame-uitingen niet overheersen, maar zich ondergeschikt maken aan de architectuur van de – al of niet historische – gevels, met name in de dorpskernen. Een rustig en stijlvol beeld maakt de omgeving aantrekkelijker en beïnvloed niet alleen de waarde van het omringend goed, maar is ook van belang uit oogpunt van toerisme en een hoogwaardig vestigingsklimaat. Gevelreclames kunnen de openbare ruimte ernstig verstoren als ze geen passende toevoeging zijn die aansluit bij het gevelontwerp en de straat, het plein of context, waar deze deel van uitmaakt. Een goed reclamebeleid voorkomt dat winkeliers tegen elkaar op gaan bieden met nog grotere en opvallender reclame waardoor de omgeving als geheel achteruitgaat. Bij nieuwbouw is het raadzaam de reclame mee te laten ontwerpen door de architect.
Definitie reclame
Ieder bouwwerk met openbare aanprijzing van goederen en diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen. De tijdelijke reclames zijn geen bouwwerk en vallen hier buiten.