Welstand gemeente Druten
StartpaginaUw mening
Actueel
Contact
Reclame-uitingen

Welstandscriteria voor reclame-uitingen in het agrarisch landschap

Reclameborden, aankondigingen en verwijzingsborden horen niet thuis in het agrarische buitengebied. Ze passen slecht bij het karakter van de omgeving en vormen een visuele vervuiling. Het is van belang het karakterverschil tussen de bebouwde kernen en het buitengebied te bewaren. Ter bescherming van het landschapsschoon en ter behoud van het specifieke karakter van deze gebieden is een zeer terughoudend beleid noodzakelijk.

In het buitengebied kunnen reclameborden en/of tekens vrijstaand aan de weg alleen worden toegestaan voor bebouwde percelen. Dit om een teveel aan borden in het buitengebied te weren. Bij agrarische bedrijven is het wel mogelijk kleine bordjes te plaatsen (zoals "appels te koop"). Bovendien is een naamsaanduiding op stal of bedrijfsgebouw mogelijk. Lichtreclames in het agrarisch landschap zullen met name 's avonds als zeer opzichtig ervaren worden. Daarom is het plaatsen van lichtreclames in het buitengebied niet toelaatbaar. Verwijsborden zijn in beginsel niet toegestaan evenals niet perceelsgebonden reclameborden en algemene merktekens. De vormgeving, kleurstelling en plaatsing dienen in harmonie met de omgeving te zijn. Dus geen felle kleurwisselingen en schreeuwende kleurcombinaties.

Voor reclame-uitingen in het agrarisch landschap gelden daarom de volgende welstandscriteria:

plaatsing

  • Geen reclame voor diensten of producten die niet in het pand worden verkocht;
  • Geen reclame-uiting op een onbebouwd perceel;
  • Maximaal één vrijstaande reclame-uiting per bedrijf, geplaatst bij de toegang tot het bedrijf;
  • Maximaal één reclame-uiting of opschrift per gebouw, geplaatst op of aan de gevel.
maatvoering

  • Maximum oppervlak voor vrijstaande reclame is 0.50 m², met een maximum hoogte van 1.50 m.;
  • Maximum oppervlak voor gevelreclame  is 5% van het geveloppervlak, met een maximum van 4.00 m².
vormgeving

  • Vrijstaande reclame uitvoeren met een donkere achtergrond en lichte belettering;
  • Gevelreclame moet worden opgenomen in de architectonische opbouw van de gevel;
  • Niet uitgevoerd in felle en/of contrastrijke kleuren;
  • Geen mechanisch bewegende delen;
  • Geen lichtreflecterende reclame;
  • Geen lichtreclame of aanlichting van reclame.