Reclame-uitingen
Welstandscriteria voor reclame-uitingen in woongebieden
In een gebied dat hoofdzakelijk is ingericht voor woondoeleinden passen geen reclametekens. Er ontbreekt immers een relatie tussen het woonmilieu en de reclame-uitingen. Een uitzondering hierop vormen woningen met een praktijkruimte voor het uitoefenen van een vrij beroep, zoals een arts, architect of verzekeringsadviseur. In dergelijke gevallen is een bescheiden aanduiding aanvaardbaar.
Voor reclame-uitingen in woongebieden gelden daarom de volgende welstandscriteria:
plaatsing
- Geen reclame voor diensten of producten die niet in het pand worden verkocht;
- Bevestiging tegen gevel ter plaatse van de bedrijfstoegang;
- Bij aanwezigheid van een voortuin is plaatsing van een bord in de tuin denkbaar, mits zorgvuldig vormgegeven;
- Maximaal één reclame-uiting per woning.
maatvoering
- Maximale oppervlakte 0.50 m²;
- Hoogte van een bord in de voortuin maximaal 1.20 m.
vormgeving
- Alleen reclame voor naam en aard van het bedrijf met eventueel openingstijden en/of een vignet, geen merkreclame;
- Niet uitgevoerd in felle en/of contrastrijke kleuren;
- Geen lichtreclame of aanlichting van reclame.