Welstand gemeente Druten
StartpaginaUw mening
Actueel
Contact
Reclame-uitingen

Welstandscriteria voor reclame-uitingen op bedrijfs-, kantoren-, industrie- en haventerreinen

De panden op bedrijfs-, kantoren-, industrie- en haventerreinen zijn grootschaliger en utilitair van vormgeving, daardoor zijn grotere hoeveelheden reclame-uitingen denkbaar. Uitgangspunt blijft dat de reclame op een logische plaats aangebracht dient te worden, zoals bij de entree, en afgestemd dient te zijn op de massa en gevelopzet. Indien plaatsing tegen een gevel niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij glasvliesgevels, dient de reclametekst boven of in de buurt van de entree aangebracht te worden.

Een gezamenlijke presentatie bij de entree van het kantoren- of bedrijventerrein of routeborden zijn denkbaar eventueel in combinatie met een plattegrond en routebeschrijving. Een zorgvuldige vormgeving is dan essentieel. Per terrein zal een uniform kader moeten ontwikkeld en vormgegeven. Alleen naamsaanduidingen van het bedrijf en branche, of beroepsaanduiding kunnen worden toegelaten.

Voor reclame-uitingen op bedrijfs-, kantoren-, industrie- en haventerreinen gelden daarom de volgende welstandscriteria:

Vrijstaande reclame-uitingen/reclamezuilen

plaatsing

  • Bij de entree van het erf of op een parkeerplaats;
  • Geen reclame-uitingen die het uitzicht op de openbare ruimte ernstig belemmeren;
  • Maximaal één reclame-uiting per erf.
maatvoering

  • Reclamezuilen niet hoger van bebouwingshoogte van het hoogst aanwezige bedrijfspand op het erf, met een maximum van 6.00 m.;
  • Reclamezuilen niet breder dan 1.50 m;
  • Reclameborden niet hoger dan 3.00 m, met een maximum oppervlak van 2.00 m.
vormgeving

  • Geen mechanisch bewegende delen;
  • Geen lichtreflecterende reclame;
  • Geen lichtcouranten of lichtreclame met veranderlijk of met tussenpozen verschijnend licht.
Reclame-uitingen op of aan de gevel van een pand

plaatsing

  • In beginsel geen reclame-uitingen op het dak, tenzij bij plaatsing op de dakrand van een plat dak wordt uitgegaan van losse letters;
  • Maximaal vier reclame-uitingen per gebouw en maximaal twee reclame-uitingen aan één gevel zijn toelaatbaar.
maatvoering

  • Gevelreclames evenwijdig aan de gevel of op de dakrand niet breder dan 50 % van de gevelbreedte;
  • Gevelreclame in verhouding tot de gevel. Gevelreclames evenwijdig aan de gevel of op de dakrand in hoogte in verhouding met hoogte van het gebouw tot maximaal 0.75 m;
  • Gevelreclames loodrecht op de gevel maximaal 1.00x1.00x0.25 m.
vormgeving

  • Reclame-uitingen integreren in de architectuur van het gebouw;
  • Indien er sprake is van meerdere reclame-uitingen dienen deze eenduidig te worden vormgegeven;
  • Aan de randen van de terreinen mogen geen lichtbakken of reflecterende kleuren gebruikt worden.