Reclame-uitingen
Welstandscriteria voor reclame-uitingen in historische dorpskernen en bij lintbebouwing
In de historische delen van de dorpskernen zijn veel cultuurhistorische waarden aanwezig die een grote mate van bescherming verdienen. Om een harmonie met deze waarden te bereiken, dienen reclame-uitingen in zijn algemeenheid gekenmerkt te worden door een gebruik van traditionele middelen, materialen, vormen en kleuren. Voorbeelden van traditionele middelen zijn het uithangbord en het beletteren van kroonlijsten of luifels boven entree of etalagepartijen. Uiteraard is het van groot belang dat de reclameaanduiding op harmonieuze manier opgenomen wordt in de architectuur van het pand of zelfs daartoe bijdraagt. Felle kleuren, grote ongelede vlakken met reclameboodschappen, evenals lichtbakken zijn storend, doordat zij onvoldoende passen binnen de traditionele karakteristiek. Het aanlichten van losse letters op gevel of luifel biedt een goed alternatief voor lichtbakken.
Voor reclame-uitingen in historische dorpskernen en bij lintbebouwing gelden daarom de volgende welstandscriteria:
plaatsing
- Geen reclame voor diensten of producten die niet in het pand worden verkocht;
- Geen reclame-uitingen die het uitzicht op de openbare ruimte ernstig belemmeren;
- Geen reclame evenwijdig aan de gevel op de pandscheidende of gevelbeëindigende penanten;
- Uitsluitend geplaatst onder de onderdorpels van de gevelopeningen op de eerste verdieping;
- Indien horizontaal geleed:
- geplaatst boven de gevelopeningen op de begane grond; of
- in het etalagevlak.
- Indien verticaal geleed:
- aangebracht op de penanten, boven de onderdorpel van de gevelopeningen op de begane grond; of
- in het etalagevlak.
- Indien geplaatst op een markies of zonnescherm: uitsluitend geplaatst op het onderste segment van de markies of op de volant;
- Maximaal twee reclame-uitingen per gevel.
maatvoering van reclames loodrecht op de gevel
- Oppervlakte van het grootste vlak maximaal 1.00 m²;
- Diepte gemeten vanaf de gevel maximaal 1.00 m.
- Maximale breedte 0.10 m.
maatvoering van reclames evenwijdig aan de gevel
- Indien horizontaal geleed: breedte maximaal 70% van de gevelbreedte en hoogte maximaal 0.50 m.;
- Indien verticaal geleed: breedte maximaal 0.50 m. en hoogte maximaal 70% van de beschikbare hoogte tussen onderdorpel van de gevelopeningen en de verdiepingsvloer/goot;
- Indien aangebracht in het etalagevlak: maximaal 0.20 x 1.00 m.
vormgeving
- Streven naar vormgeving in losse letters in plaats van een bedrukt reclamebord;
- Materialisatie en kleurstelling moeten in harmonie zijn met de gevelkarakteristiek van de betreffende gevel, huisstijlen van bedrijven zijn daarbij ondergeschikt;
- Niet uitgevoerd in felle en/of contrastrijke kleuren;
- Geen mechanisch bewegende delen;
- Geen lichtreflecterende reclame;
- Geen lichtcouranten of lichtreclame met veranderlijk of met tussenpozen verschijnend licht;
- Toepassing van een constante lichtbron (aanlichting of lichtreclame) is uitsluitend toegestaan indien er geen overlast is voor derden (bijvoorbeeld weggebruikers of omwonenden).