Reclames
ALGEMENE UITGANGSPUNTEN
Reclames vormen in deze Gids een afzonderlijke categorie kleine bouwwerken. Vanwege het integrale karakter van het ruimtelijk kwaliteitsbeleid in West Betuwe, is ervoor gekozen om geen afzonderlijk reclamebeleid te formuleren, maar om dit rechtstreeks onderdeel te maken van deze Gids voor Ruimtelijke Kwaliteit. In de Gids zijn alleen reclamerichtlijnen - in verband met plaatsing en verschijningsvorm - opgenomen voor omgevingsvergunningplichtige reclames. Overige regels voor reclames zijn opgenomen in de Algemeen Plaatselijke Verordening van de gemeente West Betuwe. Reclames vormen een vanzelfsprekend deel van het straatbeeld in winkel- en bedrijfsgebieden in West Betuwe. Dit uit zich in allerlei vormen: gevelreclame, vrijstaande zuilen, uithangborden, vlaggen etc. Ze zijn onmisbaar voor een effectieve bedrijfsvoering en geven tegelijkertijd levendigheid en kleur aan een straat of gebied. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteit en uitstraling van een gebied. In maatvoering, plaatsing, materiaal en kleurstelling mogen reclames geen afbreuk doen aan de gewenste ruimtelijke kwaliteit. Maatwerk dus per gebied of straat, maar zeker ook met begrip voor het belang van een winkelier of ondernemer. Idealiter zijn de verschijningsvorm van reclames en de beleving van ruimtelijke kwaliteit in balans en kunnen ze elkaars effect versterken. Met een duidelijk doel: een prettig winkelklimaat creëren voor publiek, winkeliers en ondernemers. Vanuit deze principes is het reclamebeleid voor deze Gids Ruimtelijke Kwaliteit geformuleerd. Het is toegespitst op verschillende gebieden (woongebieden, winkelgebieden, monumentale gebieden, bedrijventerreinen, buitengebied en recreatie- en sportterreinen). Daarbij zijn de spelregels zo geformuleerd, dat ze de winkeliers en ondernemers voldoende ruimte bieden om effectief reclame te kunnen voeren.
Reclames bij monumenten en in beschermde dorpsgebieden
ALGEMEEN:
Zijn zeer ondergeschikt, komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld en
Sluiten aan bij de gevelkarakteristiek en de monumentale landschappelijke en architectuurhistorische waarden.
SPECIFIEK:
PLAATSING + AANTAL
- maximaal één reclame-uiting tegen de gevel van de begane grond nabij de entree of bij de inrit indien het gebouw niet direct aan de openbare (doorgaande) weg is gelegen.
MAATVOERING
- tegen de gevel: bescheiden en afgestemd op entree- of puibreedte;
- haaks op de gevel: bescheiden en afgestemd op de schaal van het gebouw;
- richtlijn maximaal 0,70 x 0,50 meter;
- vrijstaande zuil of vrijstaand bordje, maximaal 1,5 meter hoog eventueel tweezijdig bedrukt.
VERSCHIJNINGSVORM
- reclame heeft een eigen vormgevingskwaliteit;
- losse (doos)letters tegen de gevel;
- bescheiden uithangbord, bij voorkeur in een traditionele vorm met verfijnde detaillering;
- geen verlichting, lichtbakken, knipperende of bewegende onderdelen;
- geen frame.
MATERIAAL, KLEUR EN DETAILLERING
- afgestemd op de gevelkarakteristiek of op het karakter van de tuin of straatbeeld en bijdragend aan een bescheiden uitstraling;
- duurzaam materiaal;
- geen felle kleuren.
Reclames in woongebieden bij een bedrijf aan huis
ALGEMEEN:
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, belemmeren niet het zicht op de openbare ruimte of het open landschap en zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek of het tuinkarakter.
SPECIFIEK:
PLAATSING + AANTAL
- maximaal één reclame-uiting tegen de gevel op het niveau van de begane grond, gerelateerd aan de entree;
- één vrijstaande zuil bij de inrit;
- de reclame heeft een relatie met het bedrijf op het perceel;
- geen reclame haaks op de gevel.
MAATVOERING
- losse (doos)letters tegen de gevel of klein bordje, maximaal 1,0 x 0,20 meter of 0,2 m²;
- vrijstaande zuil of vrijstaand bordje, maximaal 1 meter hoog of 0,5 m², eventueel tweezijdig bedrukt.
VERSCHIJNINGSVORM
- geen verlichting, lichtbakken, knipperende of bewegende onderdelen;
- de reclame heeft een eigen vormgevingskwaliteit;
- zorgvuldige ontworpen en met een verzorgde uitstraling;
- geen frame.
MATERIAAL, KLEUR EN DETAILLERING
- afgestemd op de gevelkarakteristiek of op het karakter van de tuin of straatbeeld en bijdragend aan een bescheiden uitstraling;
- duurzaam materiaal;
- geen felle kleuren.
Reclames in woongebieden op bedrijfsbebouwing
ALGEMEEN:
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, belemmeren niet het zicht op de openbare ruimte of het open landschap en zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek of het tuinkarakter. Betreft naamsgeving bedrijf en geen product-reclame.
SPECIFIEK:
PLAATSING + AANTAL
- maximaal één reclame-uiting tegen het gebouw tenzij het gebouw met meerdere gevels aan een openbare weg grenst. Dan is een evenredig aantal toegestaan;
- bij een grotere gevellengte dan 15 meter zijn twee reclame-uitingen denkbaar;
- één vrijstaande reclamezuil bij de inrit;
- tegen de gevel op het niveau van de begane grond, gerelateerd aan de entree;
- de reclame heeft een relatie met het bedrijf op het perceel.
MAATVOERING
- geschilderde (open) letters, losse doosletters of klein bordje, maximaal 1,0 m²;
- vrijstaande zuil of vrijstaand bordje, maximaal 1 m breed en 1 m hoog eventueel tweezijdig bedrukt;
- haaks op de gevel: niet groter dan 0,5 m², minimaal 2.20 m. boven het trottoir.
VERSCHIJNINGSVORM
- geen verlichting, lichtbakken, knipperende of bewegende onderdelen;
- de reclame heeft een eigen vormgevingskwaliteit;
MATERIAAL, KLEUR EN DETAILLERING
- afgestemd op de gevelkarakteristiek of op het karakter van de tuin of straatbeeld en bijdragend aan een bescheiden uitstraling;
- duurzaam materiaal;
- felle kleuren beperkt toepassen.
Reclames in winkelgebieden of op winkels en cafe's e.d. in woongebieden
ALGEMEEN:
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, belemmeren niet het zicht op de openbare ruimte en zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek. Betreft naamsgeving bedrijf en geen product-reclame.
SPECIFIEK:
PLAATSING + AANTAL
- maximaal twee reclame-uitingen per gevel geplaatst tegen de gevel of luifel;
- bij plaatsing tegen een luifel; het bord past binnen de contouren van de luifelrand;
- nabij de winkelentree;
- afgestemd op de gevelindeling van het winkelpand;
- geen plaatsing op bouwlagen met een woonbestemming.
MAATVOERING
- tegen de gevel: niet breder dan 70% van de gevelbreedte;
- richtlijn: maximaal 4 meter breed en 0,5 meter hoog;
- haaks op de gevel: niet groter dan 1.00 m² of 0,4 X 0,4 meter vrije hoogte minimaal 2.20 m. boven het trottoir.
VERSCHIJNINGSVORM
- reclame heeft vormgevingskwaliteit;
- geschilderde letters, losse of geschakelde doosletters of bord;
- geen lichtbakken;
- geen frame.
MATERIAAL, KLEUR EN DETAILLERING
- afgestemd op de (historische) gevelkarakteristiek of op het straatbeeld en bijdragend aan een bescheiden uitstraling;
- duurzaam materiaal;
- felle kleuren beperkt toepassen.
Reclames op recreatie- en sportterreinen
ALGEMEEN:
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek en/of op het karakter van de omgeving.
SPECIFIEK:
PLAATSING + AANTAL
- maximaal één naamsvermelding tegen de gevel ter plaatse van de entree;
- maximaal één vrijstaande zuil of verzamelbord (voor alle clubs) bij de inrit;
- sponseringsborden tegen scoreborden en tribunes of rondom het veld, niet naar openbaar gebied gericht;
- vlaggen geconcentreerd geplaatst bij entree of inrit;
MAATVOERING
- tegen gevel: maximaal 3 meter breed en 0,5 meter hoog;
- haaks op gevel: maximaal 0,8 meter breed en 0,8 meter hoog;
- bord/zuil: maximale hoogte 1.50 meter en 1 m²;
- borden rondom veld: hoogte maximaal 1,4 meter;
- op scoreborden en tribunes: hoogte maximaal 0.5 meter.
VERSCHIJNINGSVORM
- aanlichten van bord, zuil en reclametekst is toegestaan, lichtreclame niet;
- geen aanlichting van reclame op scorebord of tribune;
- geen plaatsing reclame haaks op de gevel m.u.v. uithangbord horecavoorziening;
- de naar de natuur gekeerde zijde van borden rondom het veld is donker van kleur;
- reclame op scoreborden uitsluitend gericht naar veldzijde.
Reclames op bedrijventerreinen
ALGEMEEN:
Zijn ondergeschikt in het bebouwings- en straatbeeld, afgestemd op de gevelkarakteristiek en belemmeren niet in ernstige mate het uitzicht op de openbare ruimte of het open landschap.
SPECIFIEK:
PLAATSING + AANTAL
- maximaal één reclame-uiting per gebouw tegen de gevel, tenzij het gebouw met meerdere gevels aan een openbare weg grenst. Dan is een evenredig aantal toegestaan;
- niet haaks op de gevel, op een plat dak, in de goot of uitstekend buiten het gebouwsilhouet;
- plaatsing is afgestemd op de gevelindeling en architectuur van het pand;
- de plek van de reclame moet een relatie hebben met het bedrijf op het perceel;
- maximaal één vrijstaande reclamezuil per gebouw bij de entree of inrit;
- maximaal drie vlaggenmasten per perceel bij de entree of inrit.
MAATVOERING
- tegen de gevel: afgestemd op de maat en schaal en gevelgeleding van het gebouw;
- tegen de gevel: richtlijn maximaal 50% van de lengte van de gevel met een maximum van 6 meter en 0,75 meter hoog;
- bij grote panden is een verruiming mogelijk waarbij de omvang van de totale belettering tegen de gevel is gerelateerd aan omvang pand en ligging. Beoordeling is maatwerk: richtlijn maximaal 5% van het geveloppervlak;
- vrijstaande zuil: maximaal 3 meter hoog en niet hoger dan de bouwhoogte van het op het betreffende perceel gesitueerde hoofdgebouw.
VERSCHIJNINGSVORM
- de reclame moet een eigen vormgevingskwaliteit hebben;
- reclame integreren in het architectuurbeeld;
- voorkeur voor losse belettering;
- verlichting of aanlichten is toegestaan behalve aan de randen van terreinen welke grenzen aan landelijk gebied;
- geen knipperende of bewegende elementen of onderdelen;
- tegen de gevel: naamgeving bedrijf en geen productreclame.
AANVULLEND VOOR BEDRIJFSVERZAMELGEBOUWEN
- maximaal één reclame-uiting per bedrijf tegen de gevel van het gebouw;
- de reclame-uiting is afgestemd op reclames van andere bedrijven in hetzelfde pand en op dezelfde gevel;
- de plek van de gevelreclame moet een relatie hebben met de aan het bedrijf ter beschikking staande geveloppervlak;
- één gemeenschappelijke vrijstaande reclamezuil van maximaal 6 meter hoog.
AANVULLEND VOOR BEWEGENDE LICHTRECLAME (led-schermen, digitale billboards, lichtcouranten)
- stralen geen aanstootgevende boodschappen en verbeeldingen uit;
- vertonen qua vormgeving en/of kleur geen gelijkenis met verkeersrelevante informatiedragers, zoals verkeersborden/- signaleringen enz.;
- zijn niet verblindend (conform Richtlijnen Lichthinder); – geen flikkerende afbeeldingen, films, tuimelende of wervelende overgangen;
- maximaal 1 vervagende of verschuivende beeldwisseling 20 seconden;
- bij voorkeur geen lichtreclame tonen tussen 23.00 en 07.00 uur in een woonomgeving.
AANVULLEND LANGS DE A2
- reclame op een plat dak, uitstekend buiten het gebouwsilhouet, is toegestaan op bedrijven direct langs en georiënteerd op de A2 en mits uitgevoerd in een losse belettering;
- bij plaatsing op het dak: maximale hoogte 2 meter boven de dakrand, richtlijn breedte: 50% van de lengte van de gevel met een maximum van 6 meter;
- LED-reclame: alleen statistische LED-reclame (beeldwisselingfrequentie van 1x per 12 uur)
- geen bewegende beelden op digitale billboards;
- niet verblindend (conform Richtlijnen Lichthinder);
Reclames in het buitengebied met een agrarische bestemming
ALGEMEEN:
Zijn passend bij de landelijk omgeving en afgestemd op de karakteristiek van de bebouwing. Zijn niet toegestaan op een onbebouwd perceel, tenzij geplaatst bij inrit/toegang.
SPECIFIEK:
PLAATSING EN AANTAL
- één reclame-uiting tegen de gevel;
- één vrijstaand reclamebord bij de inrit/toegang tot het bedrijf alleen indien de entree van het gebouw niet zichtbaar is vanaf de openbare weg.
MAATVOERING
- tegen de gevel: maximaal 25% van de lengte van de gevel met een maximum van 4 meter en 0,5 meter hoog;
- vrijstaande reclame: maximale afmetingen 0,5 m², hoogte maximaal 1,5 meter.
VERSCHIJNINGSVORM
- bescheiden uitstraling, passend bij de landelijke omgeving
- het materiaal is duurzaam
- aanlichten van de reclametekst of lichtreclame is niet toegestaan;
- vrijstaande reclame: één- of tweezijdig bedrukt.
Reclames in het buitengebied met een niet agrarische bestemming
ALGEMEEN:
Zijn passend bij de landelijke omgeving en afgestemd op de karakteristiek van de bebouwing. Zijn niet toegestaan op een onbebouwd perceel.
SPECIFIEK:
PLAATSING EN AANTAL
- één reclame-uiting tegen de gevel, grenzend aan een openbare weg;
- vrijstaande reclame: bij de toegang tot het bedrijf.
MAATVOERING
- tegen de gevel: maximaal 25% van de lengte van de gevel met een maximum van 4 meter en 0,5 meter hoog;
- vrijstaande reclame: maximaal 1,0 m², hoogte maximaal 2,5 meter.
VERSCHIJNINGSVORM
- bescheiden uitstraling, passend bij de landelijke omgeving
- aanlichten van de reclametekst of lichtreclame is niet toegestaan;
- vrijstaande reclame: één- of tweezijdig bedrukt.