Welstand gemeente Zutphen
StartpaginaUw mening
Actueel
Contact
3.2.1 Ruimtelijke hoofdstructuur

Landschap

Zutphen ligt op de overgang van het rivierenlandschap met uiterwaarden naar het landschap van de Graafschap met zijn landgoederen.

Ook is er landschap binnen de stad. Vanuit het buitengebied lopen vijf groene lobben door de bebouwing tot aan de IJssel of de binnenstad. Deze lobben scheiden veelal de woonkwartieren en hebben daardoor een belangrijke structurerende functie in het stedenbouwkundige patroon van Zutphen.

Water

Het water is een vormgevend element geweest voor het ontstaan van de stedenbouwkundige structuur van Zutphen. De oude binnenstad is ontstaan aan de monding van de Berkel in de IJssel. De voormalige 18de eeuwse vestingwerkengordel met de grachten geven de grens aan tussen de binnenstad en de buitenstad.  

Hoofdroutes

De spoorlijnen vanuit Arnhem en Apeldoorn komen samen voor De Hoven en splitsen zich weer ten noorden van het Twenthekanaal richting Deventer, Hengelo en Winterswijk.

De radialen vormen de ontsluitingen vanuit de binnenstad naar de woon- en werkkwartieren en het buitengebied. De meesten zijn van oorsprong historische uitvalswegen. De nieuwe hoofdsroutes zijn de zuidelijke rondweg en de Den Elterweg.

Binnenstad

De historische binnenstad (donkerbruin) wordt begrensd door het water van de IJssel, Grote Gracht, Berkel en singelstructuur.

Buitenstad

De buitenstad bestaat uit een aantal woonkwartieren (oranje) en werkkwartieren (grijs) die onderling worden gescheiden door de groene lobben.

De Hoven

De Hoven (lichtbruin) is een oud rivierdorp aan de westzijde van de IJssel.

Ruimtelijke hoofdstructuur