Bestaande situatie
8a Bedrijventerrein Hofskamp
Het oudste deel van het bedrijventerrein ligt aan weerszijden van de Dames Jolinkweg. De eerste uitbreiding is aan de zuidzijde van de Aaltenseweg. De meest recente ontwikkeling is Hofskamp-oost 2e fase ten oosten van de Oostelijke rondweg. Hierin is aan de plaatsing van de bebouwing, de architectuur en de inrichting van het erf en de openbare ruimte veel aandacht gegeven.
De openbare ruimte op de andere bedrijventerreinen is in opzet en inrichting beperkt tot het strikt noodzakelijke en heeft vooral een verkeerstechnische functie. Er is sprake van een grote mate van verharding. Niet alleen de weg, maar ook de brede inritten en de voorerven zijn voorzien van een verhard oppervlak. Hierdoor staan de bedrijven dikwijls kaal in de ruimte. Parkeren geschiedt voor een deel op eigen terrein, er zijn ook bedrijven die voor parkeren gebruik maken van het openbaar gebied en de openbare weg. De kavels in het gebied variƫren sterk van formaat.
Kenmerken van de bebouwing
De bedrijfsbebouwing heeft een functioneel karakter. Het beeld wordt bepaald door eenduidige bouwvolumes van wisselende schaal, door eenvoud in vormgeving en door een sobere afwerking. In veel gevallen worden gestandaardiseerde bouwelementen toegepast. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van lichte kleuren. Dikwijls bevindt zich aan de straatzijde een klein kantoordeel of een showroom.
Naast bedrijfsbebouwing komen er ook bedrijfswoningen voor. Deze staan voor de bedrijfsbebouwing aan de weg.
Naast bedrijfswoningen komt er ook woonbebouwing voor. Dit is het geval op de splitsing Dames Jolinkweg en de Breukelaarweg. Het betreft een lint met woonbebouwing dat is opgenomen binnen het bedrijventerrein.
Veranderingsprocessen
Dynamiek is het kenmerkende aspect van bedrijventerreinen. Veranderingen in of van het bedrijf hebben vaak invloed op het uiterlijk van het bedrijfsperceel. Bedrijven besteden soms beperkte zorg aan de visuele aspecten rond het bedrijf, hetgeen leidt tot een minder prettige aanblik van de werkomgeving. Dit kan ten koste gaat van het imago van de bedrijven.


