Reclame
6.3.1. Definitie reclame
Algemeen
Reclames kunnen een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de bebouwde omgeving. Het beoogde doel van deze reclamerichtlijnen en het hieraan toetsen van de plannen door de dorpsbouwmeester of welstands- en monumentencommissie is, tot een openbare ruimte te komen waarin de reclame-uitingen niet overheersen, maar zich ondergeschikt maken aan de architectuur van de – al of niet historische – gevels, met name in de dorpskernen. Een rustig en stijlvol beeld maakt de omgeving aantrekkelijker en beïnvloed niet alleen de waarde van het omringend goed, maar is ook van belang uit oogpunt van toerisme en een hoogwaardig vestigingsklimaat. Gevelreclames kunnen de openbare ruimte ernstig verstoren als ze geen passende toevoeging zijn die aansluit bij het gevelontwerp en de straat, het plein of context, waar deze deel van uitmaakt. Een goed reclamebeleid voorkomt dat winkeliers tegen elkaar op gaan bieden met nog grotere en opvallender reclame waardoor de omgeving als geheel achteruitgaat. Bij nieuwbouw is het raadzaam de reclame mee te laten ontwerpen door de architect.
Definitie reclame
Ieder bouwwerk met openbare aanprijzing van goederen en diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen. De tijdelijke reclames zijn geen bouwwerk en vallen hier buiten.
6.3.2 Beleidsuitgangspunten Welstand
Welstandsniveau
Reclame is ingedeeld in de categorie welstandsniveau 1. De onderstaande reclamecriteria gelden voor de hele gemeente Gulpen-Wittem.
6.4.3 Algemene beoordelingscriteria voor reclame
- Reclame qua plaats, schaal, maat, vorm en kleur afstemmen op de architectuur van het gebouw en/ of de bestaande omgeving. Hierbij dient de reclame ondergeschikt te zijn aan de architectonische kwaliteit van het betreffende pand. Uitgangspunten zijn:
o Bij nieuwbouw reclame integreren in het ontwerp;
o Bij bestaande bouw is de reclame een verrijking van de gevel, of tenminste een aanvaardbare toevoeging;
o Reclame dient beperkt te worden tot het hoogst noodzakelijke. - Uiterste terughoudendheid dient te worden betracht bij reclame aan of bij woningen in een woonwijk, bij monumentale en karakteristieke panden en/of beschermde dorpsgezichten en in het buitengebied;
- Reclames op onbebouwde percelen en mobiele reclamevoeringen (voor zover deze zijn aan te merken als bouwwerk) zijn niet toegestaan;
- De verkeerssituatie ter plaatse mag niet nadelig beïnvloed worden;
- Reclames dienen een directe relatie te hebben met de onderneming op het betreffende perceel;
- Beplakking of bestikkering van gevelopeningen met reclame is slechts toelaatbaar indien hier in het ontwerp rekening mee gehouden is;
- Beperk de hoeveelheid tekst per reclame.
6.4.4 Aanvullende beoordelingscriteria voor plaatsing reclame
- Geen enkel onderdeel van een reclame mag zich bevinden op minder dan:
o 2.20 meter boven het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg, gemeten vanaf het ter plaatse aansluitende terrein, weg of trottoir tot de onderzijde van de reclame;
o 0,60 meter van het voor rijverkeer bestemde gedeelte van de weg. - Reclame-uitingen dienen bij voorkeur geplaatst te worden aan de voorgevel en nabij de entree van het pand;
- Loodrecht op, of evenwijdig en vlak aan, de gevel.
- Bij voorkeur geplaatst onder de dorpellijn van de eerste etage of daarmee gelijk te stellen hoogte.
- Bij plaatsing van de reclame dient rekening gehouden te worden met de belendende percelen;
- Geen reclame-uitingen die het uitzicht op de openbare ruimte ernstig belemmeren.
6.4.5 Aanvullende beoordelingscriteria voor aantal reclame-uitingen
- Het aantal toe te laten reclames aan of bij een gebouw is afhankelijk van de aard en architectuur van het gebouw, alsmede van de ligging, omvang en grootte van het gebouw.
6.4.6 Aanvullende beoordelingscriteria voor vormgeving relclame
- Reclame dient te worden uitgevoerd in een hoogwaardig materiaal, vorm en kleur;
- Reclame dient bij voorkeur uitgevoerd te worden in open letters of in losse letters en tekens plat op de gevel of luifel, zodat de achterliggende gevel zichtbaar blijft;
- Overige toelaatbare reclame:
o Een in het gevelvlak geïntegreerd, onverlicht reclamevlak
o Een in het gevelvlak geïntegreerde lichtbak;
o Uitsteekreclame (lichtbak) haaks op de gevel;
o Reclamebelettering op een zonwering;
o Een losstaande reclamezuil;
o Een banier bevestigd haaks op de gevel;
o Een vlaggenmast (aantal en plaatsing in overleg met dorpsbouwmeester of welstands- en monumentencommissie); - Elektrische leidingen en de hulpconstructies ten behoeve van de reclame dienen indien mogelijk onzichtbaar te worden aangebracht. Indien dit niet mogelijk is dienen deze leidingen en hulpconstructies geschilderd te worden in dezelfde kleur als het gevelvlak, waartegen de reclame wordt aangebracht;
- Terughoudend dient te worden omgegaan met verticale gevelreclames.
6.4.7 Beoordelingscriteria voor afmetingen reclame
- De reclame dient in verhouding te zijn met de gevelindeling en met de eventueel reeds aanwezige reclame aan de gevel.
- Maximale hoogte van de gevelreclame 1,0 m;
- Breedte van reclame-uiting is maximaal 50% van de gevelbreedte met een totale maximale breedte van 7,0 m. Bij grootschalige panden kan een bredere reclame-uiting gerealiseerd worden, mits de totale breedte ervan niet meer bedraagt dan 20% van de gevelbreedte én mits deze uitgevoerd is in losse stijlvolle letters;
- Reclame niet groter dan de contouren van de luifel;
- Enkelzijdige lichtbakken: Alleen toepassen indien deze goed geïntegreerd zijn in het ontwerp van het pand. Maximale afmeting: 2,5 m. breed - 0,5 m. hoog. Achtergrond en zijkanten in beginsel voorzien van zgn. lichtwerende blokfolie.
- Uitsteekreclame haaks op de gevel. Maximale afmeting: 0,75 m. hoog - 0,75 breed - 0,15 m dik. Maximale uitsteekmaat 0,85 m. Achtergrond en zijkanten in beginsel voorzien van zgn. lichtwerende blokfolie;
- Reclamebelettering op een zonwering, alleen op de volant (maximaal 0,15 m. hoog).
- De breedte van een losstaande reclamezuil is niet meer dan 1/3 van de hoogte. Niet hoger dan 2,5 meter;
- Maximale afmetingen banier: 0,85 meter uit gevel en maximaal 1,60 meter hoog
6.4.8 Aanvullende Beoordelingscriteria voor verlichting reclame
- Eventuele verlichting van reclames van binnenuit, dan wel vanuit de achterzijde;
- Niet verlichte belettering kan ook aangestraald worden, mits niet hinderlijk voor de omgeving en verkeer. Maximale uitval van aanstraalverlichting ten opzichte van gevel 0,5 meter;
- Geen lichtcouranten of lichtreclame met veranderlijk licht;
- Geen daglicht reflecterende reclame.
6.4.9 Reclame uitingen in strijd met redelijke eisen van welstand
- Panelen of beplating met bedrijfskleuren of logo’s op de gevel;
- Neonreclames of lichtbakken vlak op of in de gevel;
- Mechanisch bewegende reclame;
- Reclame in de vorm van licht reflexborden of licht- en geluidseffecten, projecties;
- Losstaande borden op eigen erf aan de openbare weg, tenzij niet groter dan 1,0 x 1,0 meter in een metalen frame van maximaal 2,0 meter hoog en 1,0 meter breed;
- Geen reclame-uitingen op het dak (horizonvervuiling);
- Verticale reclames over verschillende bouwlagen;
- Meer dan twee reclamelantaarns aan of bij een pand;
- Reclame boven hekwerken of andere erfafscheidingen.
In specifieke gevallen kan van de genoemde criteria afgeweken worden, indien naar oordeel van de dorpsbouwmeester de reclame uiting naar aard, omvang, kleurstelling en situering, in relatie tot de schaal van het gebouw en zijn omgeving, toelaatbaar is.